Światowy Tydzień Walki z Nadmiernym Spożyciem Soli 4-10 marca 2019

Aktualności » Światowy Tydzień Walki z Nadmiernym Spożyciem Soli 4-10 marca 2019

Nadmiar soli w diecie podnosi ciśnienie krwi oraz zwiększa ryzyko udaru mózgu, zawału i chorób serca – przypomina Instytut Żywności i Żywienia oraz organizatorzy kampanii World Action on Salt and Health (WASH) w ramach obchodzonego w dniach 4-10 marca 2019 r. Światowego Tygodnia Walki z Nadmiernym Spożyciem Soli.

Organizatorzy alarmują, że do chwili obecnej żaden kraj nie osiągnął rekomendowanej przez WHO zawartości soli w diecie, wynoszącej poniżej 5 g/dzień. Przewiduje się również, że żaden kraj nie da rady zredukować o 30% spożycia soli do 2025 roku.

Nadmiar soli w diecie zwiększa ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego, udaru mózgu oraz rozwoju innych chorób układu sercowo-naczyniowego. Zbyt duże spożycie soli jest związane także osteoporozą, chorobami nerek, nowotworem żołądka. Brytyjskie Ministerstwo Zdrowia szacuje, że redukcja soli o 1 g/ dzień może zapobiec 7000 zgonom, z czego 4000 zgonom przed 70. rokiem życia.

Co możemy zrobić żeby możemy ograniczyć spożycie soli?

  1. Stopniowo zmniejszać ilość soli dodawanej podczas gotowania (dzięki temu łatwiej jest przyzwyczaić się do mniej słonych potraw).
  2. Do podkreślenia smaku potraw używać zamiast soli: świeżych i suszonych ziół, soku z cytryny, czosnku oraz świeżych papryczek chilli.
  3. W przypadku używania warzyw konserwowych - odcedzić i przepłukać je pod bieżącą wodą przed dodaniem do potrawy (zalewa często zawiera znaczne ilości soli).
  4. Czytać etykiety w celu wybrania produktu o jak najniższej zawartości soli. Warto również porównywać etykiety i wybierać te produkty, które soli mają mniej (zawartość soli podana jest na opakowaniu na 100 g lub/i na porcję).
  5. Nie stawiać solniczki na stole, aby unikać dosalania gotowych potraw.

Więcej na ten temat na stronie: https://ncez.pl/aktualnosci/usun-sol-z-jadlospisu-